Objawy uszkodzenia turbosprężarki
REGENERACJA TURBO BEZ WYCHODZENIA Z DOMU. Darmowy odbiór i dostawa turbosprężarek przeznaczonych do regeneracji z dowolnego adresu w Polsce. Tel. 782 088 374.
Upowszechnienie turbosprężarek mocno wpłynęło na oblicze motoryzacji. Dzięki nim silniki diesla stały się już nie tylko 'wołami roboczymi', ale zyskały też spory pierwiastek sportu. Zdecydowanie wzrosły też parametry jednostek benzynowych o stosunkowo niewielkich pojemnościach. Niestety jednak każdy element czy układ, nawet tak wytrzymały, jak turbina, prędzej czy później musi ulec uszkodzeniu. Na jakie objawy trzeba koniecznie zwracać uwagę?
Najczęstsze przyczyny awarii turbiny
Przyczyn problemów z turbosprężarkami jest bardzo wiele. W praktyce podzielić je można na trzy główne grupy:
- awarie wynikające z błędów na etapie konstruowania czy produkcji
- awarie wynikające ze zużycia elementów turbosprężarki
- awarie wynikające z uszkodzenia innych elementów układu napędowego
Trzeba w tym miejscu podkreślić, że w pierwszym przypadku użytkownik realnie nie ma większego wpływu na czas wystąpienia usterki. Jednak w takich sytuacjach problemy z reguły pojawiają się już po kilkunastu czy kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, co często umożliwia skorzystanie z naprawy gwarancyjnej. Paradoksalnie też sytuacja ta w pewien sposób pomaga późniejszym użytkownikom, gdyż tworzy powszechną świadomość na temat tego, jakich modeli unikać na rynku wtórnym. W przypadku dwóch pozostałych grup przyczyn główną rolę sprawczą odgrywa z kolei sam użytkownik. Odpowiednie serwisowanie i świadome użytkowanie samochodu pozwala bowiem na zdecydowane wydłużenie interwałów napraw czy regeneracji turbo. Zaniedbania w tym zakresie są z kolei najczęstszą 'pierwotną' przyczyną awarii. Z punktu widzenia mechaniki powodem uszkodzeń są z kolei:
- Niewłaściwy lub zużyty olej – w przypadku użycia produktu o zbyt dużej lepkości będzie on wolniej rozchodził się po turbosprężarce, gorzej chłodził oraz zbyt słabo smarował jej elementy. Z kolei zbyt 'rzadki' środek smarny nie będzie tworzył właściwego filmu olejowego. Dodatkowo stary olej może też zatykać kanaliki, którymi jest dostarczany do poszczególnych elementów doładowania.
- Zbyt niskie ciśnienie oleju lub przerwy w jego dostarczaniu – już po kilku/kilkunastu sekundach mogą wywołać poważne problemy. Sytuacje tego typu wynikać mogą ze zbyt niskiego poziomu substancji smarnej lub też uszkodzenia pompy czy któregoś z elementów układu smarowania.
- Przegrzanie turbiny – może nastąpić po zbyt szybkim wyłączeniu silnika po ostrej jeździe, w wyniku zużycia filtra powietrza, niesprawności wtryskiwaczy oraz w związku z użyciem niewłaściwego lub starego oleju.
- Uszkodzenia przez ciała obce – mogą one uszkodzić sprężarkę przez dolot powietrza lub też turbinę od strony silnika.
Jak nietrudno zauważyć, olbrzymie znaczenie dla żywotności turbosprężarki ma odpowiednia jakość i regularna wymiana oleju oraz dbanie o stan całego systemu smarującego. Jest to o tyle ważne, że w przypadku np. niedrożności magistrali olejowych sama naprawa turbo nic nie da – problem bowiem bardzo szybko wróci. Na koniec warto też wspomnieć o konkretnych objawach usterek, które pozwolą na szybkie ich zdiagnozowanie. Najczęściej uszkodzona turbosprężarka daje o sobie znać poprzez:
- głośną pracę i charakterystyczne 'wycie' podczas przyspieszania
- zmniejszenie mocy silnika
- czarny lub siwy dym z rury wydechowej
- znaczne ubytki oleju – widoczne na bagnecie, lub też wycieki na korpusie turbo
Wszystkie wskazane sygnały ostrzegawcze kwalifikują samochód do wizyty w serwisie i naprawy. Trzeba przy tym pamiętać, że nawet jeśli okaże się, że ich podłoże nie jest związane z turbosprężarką, to na pewno wynikają one z innych problemów z układem napędowym.
Naprawa turbosprężarki
Jak już wspomniano, prawidłowa eksploatacja i serwis samochodu z turbo potrafią wydłużyć żywot omawianego elementu do kilkuset tysięcy kilometrów. Niestety jednak wytrzymałość turbosprężarek jest w naturalny sposób ograniczona. Dlatego w końcu zawsze ten element będzie wymagał naprawy. Co bardzo ważne, w większości przypadków nie jest konieczna całkowita wymiana turbo – wystarczy bowiem prawidłowo przeprowadzona regeneracja. W największym skrócie polega ona na zdiagnozowaniu uszkodzeń, oczyszczeniu poszczególnych elementów, wymianie uszkodzonych i ponownym złożeniu całości. Tym, co przemawia za regeneracją, jest też z pewnością jej niższa cena, względem zakupu nowej części oraz bardzo wysoka skuteczność samej naprawy – sięgająca 100%. Niestety jednak nie zawsze jest ona możliwa. W przypadku bardzo poważnych i złożonych uszkodzeń, mogących być następstwem wypadków czy też długiego ignorowania jej niesprawności może się okazać, że konieczne jest wymienienie turbosprężarki na nową – lub inną, ale zregenerowaną.
Mówiąc o naprawach turbin, warto też zwrócić uwagę na bardzo duże znaczenie fachowości serwisu. Niestety zarówno regeneracja, jak i całościowa wymiana wymagają odpowiedniej wiedzy, doświadczenia, specjalistycznego sprzętu oraz dostępu do dobrych części zamiennych. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że wcale nie tak rzadko problemy z turbinami wynikają właśnie z niepoprawnej pracy serwisu. Dlatego też tak ważne jest, by korzystać tylko z usług profesjonalnych warsztatów i firm oferujących usługi regeneracji wraz z gwarancją. Dotyczy to zarówno samych użytkowników, jak i mechaników, którzy nie wykonują napraw samych turbosprężarek u siebie. Dlatego też zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu Turbo-centrum.com.pl.