Korzystanie z witryny Turbo-centrum.com.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki.

Objawy uszkodzenia turbosprężarki

Opublikowano w Aktualności

REGENERACJA TURBO BEZ WYCHODZENIA Z DOMU. Darmowy odbiór i dostawa turbosprężarek przeznaczonych do regeneracji z dowolnego adresu w Polsce. Tel. 782 088 374.

 

Upowszechnienie turbosprężarek mocno wpłynęło na oblicze motoryzacji. Dzięki nim silniki diesla stały się już nie tylko 'wołami roboczymi', ale zyskały też spory pierwiastek sportu. Zdecydowanie wzrosły też parametry jednostek benzynowych o stosunkowo niewielkich pojemnościach. Niestety jednak każdy element czy układ, nawet tak wytrzymały, jak turbina, prędzej czy później musi ulec uszkodzeniu. Na jakie objawy trzeba koniecznie zwracać uwagę?

Najczęstsze przyczyny awarii turbiny

Przyczyn problemów z turbosprężarkami jest bardzo wiele. W praktyce podzielić je można na trzy główne grupy:

  1. awarie wynikające z błędów na etapie konstruowania czy produkcji
  2. awarie wynikające ze zużycia elementów turbosprężarki
  3. awarie wynikające z uszkodzenia innych elementów układu napędowego

Trzeba w tym miejscu podkreÅ›lić, że w pierwszym przypadku użytkownik realnie nie ma wiÄ™kszego wpÅ‚ywu na czas wystÄ…pienia usterki. Jednak w takich sytuacjach problemy z reguÅ‚y pojawiajÄ… siÄ™ już po kilkunastu czy kilkudziesiÄ™ciu tysiÄ…cach kilometrów, co czÄ™sto umożliwia skorzystanie z naprawy gwarancyjnej. Paradoksalnie też sytuacja ta w pewien sposób pomaga późniejszym użytkownikom, gdyż tworzy powszechnÄ… Å›wiadomość na temat tego, jakich modeli unikać na rynku wtórnym. W przypadku dwóch pozostaÅ‚ych grup przyczyn głównÄ… rolÄ™ sprawczÄ… odgrywa z kolei sam użytkownik. Odpowiednie serwisowanie i Å›wiadome użytkowanie samochodu  pozwala bowiem na zdecydowane wydÅ‚użenie interwałów napraw czy regeneracji turbo. Zaniedbania w tym zakresie sÄ… z kolei najczÄ™stszÄ… 'pierwotnÄ…' przyczynÄ… awarii. Z punktu widzenia mechaniki powodem uszkodzeÅ„ sÄ… z kolei:

  • NiewÅ‚aÅ›ciwy lub zużyty olej – w przypadku użycia produktu o zbyt dużej lepkoÅ›ci bÄ™dzie on wolniej rozchodziÅ‚ siÄ™ po turbosprężarce, gorzej chÅ‚odziÅ‚ oraz zbyt sÅ‚abo smarowaÅ‚ jej elementy. Z kolei zbyt 'rzadki' Å›rodek smarny nie bÄ™dzie tworzyÅ‚ wÅ‚aÅ›ciwego filmu olejowego. Dodatkowo stary olej może też zatykać kanaliki, którymi jest dostarczany do poszczególnych elementów doÅ‚adowania.
  • Zbyt niskie ciÅ›nienie oleju lub przerwy w jego dostarczaniu – już po kilku/kilkunastu sekundach mogÄ… wywoÅ‚ać poważne problemy. Sytuacje tego typu wynikać mogÄ… ze zbyt niskiego poziomu substancji smarnej lub też uszkodzenia pompy czy któregoÅ› z elementów ukÅ‚adu smarowania.
  • Przegrzanie turbiny – może nastÄ…pić po zbyt szybkim wyÅ‚Ä…czeniu silnika po ostrej jeździe, w wyniku zużycia filtra powietrza, niesprawnoÅ›ci wtryskiwaczy oraz w zwiÄ…zku z użyciem niewÅ‚aÅ›ciwego lub starego oleju.
  • Uszkodzenia przez ciaÅ‚a obce – mogÄ… one uszkodzić sprężarkÄ™ przez dolot powietrza lub też turbinÄ™ od strony silnika.

Jak nietrudno zauważyć, olbrzymie znaczenie dla żywotności turbosprężarki ma odpowiednia jakość i regularna wymiana oleju oraz dbanie o stan całego systemu smarującego. Jest to o tyle ważne, że w przypadku np. niedrożności magistrali olejowych sama naprawa turbo nic nie da – problem bowiem bardzo szybko wróci. Na koniec warto też wspomnieć o konkretnych objawach usterek, które pozwolą na szybkie ich zdiagnozowanie. Najczęściej uszkodzona turbosprężarka daje o sobie znać poprzez:

  • gÅ‚oÅ›nÄ… pracÄ™ i charakterystyczne 'wycie' podczas przyspieszania
  • zmniejszenie mocy silnika
  • czarny lub siwy dym z rury wydechowej
  • znaczne ubytki oleju – widoczne na bagnecie, lub też wycieki na korpusie turbo

Wszystkie wskazane sygnały ostrzegawcze kwalifikują samochód do wizyty w serwisie i naprawy. Trzeba przy tym pamiętać, że nawet jeśli okaże się, że ich podłoże nie jest związane z turbosprężarką, to na pewno wynikają one z innych problemów z układem napędowym.

Naprawa turbosprężarki

Jak już wspomniano, prawidłowa eksploatacja i serwis samochodu z turbo potrafią wydłużyć żywot omawianego elementu do kilkuset tysięcy kilometrów. Niestety jednak wytrzymałość turbosprężarek jest w naturalny sposób ograniczona. Dlatego w końcu zawsze ten element będzie wymagał naprawy. Co bardzo ważne, w większości przypadków nie jest konieczna całkowita wymiana turbo – wystarczy bowiem prawidłowo przeprowadzona regeneracja. W największym skrócie polega ona na zdiagnozowaniu uszkodzeń, oczyszczeniu poszczególnych elementów, wymianie uszkodzonych i ponownym złożeniu całości. Tym, co przemawia za regeneracją, jest też z pewnością jej niższa cena, względem zakupu nowej części oraz bardzo wysoka skuteczność samej naprawy – sięgająca 100%. Niestety jednak nie zawsze jest ona możliwa. W przypadku bardzo poważnych i złożonych uszkodzeń, mogących być następstwem wypadków czy też długiego ignorowania jej niesprawności może się okazać, że konieczne jest wymienienie turbosprężarki na nową – lub inną, ale zregenerowaną.

Mówiąc o naprawach turbin, warto też zwrócić uwagę na bardzo duże znaczenie fachowości serwisu. Niestety zarówno regeneracja, jak i całościowa wymiana wymagają odpowiedniej wiedzy, doświadczenia, specjalistycznego sprzętu oraz dostępu do dobrych części zamiennych. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że wcale nie tak rzadko problemy z turbinami wynikają właśnie z niepoprawnej pracy serwisu. Dlatego też tak ważne jest, by korzystać tylko z usług profesjonalnych warsztatów i firm oferujących usługi regeneracji wraz z gwarancją. Dotyczy to zarówno samych użytkowników, jak i mechaników, którzy nie wykonują napraw samych turbosprężarek u siebie. Dlatego też zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu Turbo-centrum.com.pl.

Komentarze

comments8

Rekomendacje

small24