Jak dbać o turbosprężarkę?
REGENERACJA TURBO BEZ WYCHODZENIA Z DOMU. Darmowy odbiór i dostawa turbosprężarek przeznaczonych do regeneracji z dowolnego adresu w Polsce. Tel. 782 088 374.
Rozwój motoryzacji sprawił, że dziś samochody osobowe bez turbosprężarek stanowią już mniejszość. Co ważne, sytuacja ta dotyczy zarówno diesli, jak i motorów benzynowych. Sprawia to, że nawet osoby niekoniecznie chcące korzystać z dobrodziejstw tego rozwiązania technicznego często nie mają wyboru. Z pewnością więc warto wiedzieć, na co zwracać uwagę, by maksymalnie wydłużyć żywot turbo i odłożyć w czasie konieczność jej naprawy.
O czym pamiętać, aby turbina zachowała sprawność?
Mówiąc o turbosprężarkach w silnikach spalinowych, trzeba podkreślić, że nie są one rozwiązaniem nowym. Z powodzeniem używano ich od dziesiątek lat, choć z reguły montowane były w pojazdach sportowych czy samolotach. Wprowadzenie doładowania spowodowane było chęcią poprawienia możliwości jednostek napędowych – podniesienia ich mocy i momentu obrotowego bez znacznego zwiększenia masy. Największe upowszechnienie tego rozwiązania nastąpiło jednak w latach 90., gdy turbiny stały się niemal nieodzownym elementem każdego silnika diesla. XXI wiek to z kolei okres montażu ich nawet w niewielkich silnikach benzynowych. W tym miejscu warto jednak podkreślić trzy kwestie:
- Wbrew powszechnemu przekonaniu, turbiny są bardzo wytrzymałe i poza przypadkami wad fabrycznych bez trudu wytrzymują od 150 do nawet 300 tysięcy kilometrów.
- Oznacza to więc, że naprawa czy regeneracja turbosprężarki w końcu musi nastąpić – co jest jednak naturalne i normalne.
- Olbrzymi wpływ na żywotność turbo ma sposób użytkowania pojazdu.
Absolutnie więc nie należy się bać silników z doładowaniem. Trzeba jednak pamiętać, by koniecznie przestrzegać kilku zasad, które z pewnością odsuną w czasie serwis turbosprężarki.
- Regularne wymiany oleju – jednym z największych zabójców turbo – i silników w ogóle, jest zły lub zbyt rzadko wymieniany olej. Odpowiada on bowiem za odprowadzanie ciepła z rozgrzewającej się do olbrzymich temperatur turbiny oraz smarowanie jej elementów ruchomych.
- Sprawdzanie poziomu oleju – niektóre silniki z doładowaniem mogę zużywać nieco więcej oleju niż jednostki wolnossące, a jego niski poziom automatycznie przełoży się na gorsze smarowanie.
- Wymienianie filtru powietrza – stary lub niesprawny filtr może przepuszczać zabrudzenia, które będą negatywnie wpływać na pracę wirnika.
- Regularna diagnostyka jednostki napędowej – często problemy z turbosprężarką mogą być skutkiem uszkodzenia czy zużycia innych elementów.
- Unikanie wysokich obrotów na zimnym silniku – zawsze warto odczekać chwilę przed ruszeniem i nie wykorzystywać pełni mocy od razu po włączeniu się do ruchu. Należy dać czas olejowi, by w pełni rozszedł się po poszczególnych elementach.
- Nie gaszenie auta po ostrej jeździe – dotyczy to szczególnie starszych samochodów bez instalacji podtrzymujących obieg oleju chłodzącego turbinę, choć i w nowszych modelach zalecana jest ostrożność. Natychmiastowe wyłączenie motoru powoduje w takim przypadku przegrzanie elementów turbo oraz zbieranie się nagaru.
- Jeżdżenie na niedogrzanym silniku – regularne pokonywanie krótkich dystansów wpływa negatywnie na właściwości oleju w każdym silniku i będzie też oddziaływać na turbosprężarkę.
- 'Sportowa' jazda – na koniec warto też dodać, że ciągłe 'katowanie' silnika także będzie mieć wpływ na skrócenie żywotności doładowania.
Podsumowując zebrane zasady, można stwierdzić, że główną przyczyną problemów z turbosprężarkami jest po prostu niewłaściwa eksploatacja. Dlatego też tak ważne jest regularne serwisowanie samochodu oraz przestrzeganie opisanych zasad związanych z techniką jazdy.
Jak rozpoznać usterkę turbosprężarki?
Niezależnie od tego, czy problemy z turbo wynikają z niewłaściwego użytkowania, czy też po prostu starości, warto jak najszybciej zwrócić na nie uwagę. Możemy być bowiem pewni, że nie naprawi się ona sama. Co więcej, zwlekając z wizytą w serwisie, ryzykujemy pogłębienie się awarii. Może to skutkować wyższymi kosztami naprawy turbiny, brakiem możliwości jej regeneracji lub nawet koniecznością remontu całego silnika. Na jakie objawy szczególnie trzeba uważać?
- brak mocy silnika
- głośna praca turbiny lub jej gwizd
- intensywny czarny lub siwy dym z rury wydechowej
- ubytki oleju silnikowego lub widoczne wycieki
Oczywiście nie zawsze obecność wspomnianych zjawisk musi oznaczać, że niezbędna jest naprawa turbiny. Na pewno jednak oznaczają one poważne kłopoty z układem napędowym. Na koniec warto też dodać, że naprawy i regenerację turbo najlepiej wykonywać w wyspecjalizowanych warsztatach. Niestety bowiem niefachowo wykonane remonty często bywają przyczyną kolejnych kosztownych kłopotów i awarii. Dlatego też zapraszamy do korzystania z usług serwisu turbosprężarek Turbo-centrum.com.pl. Posiadamy bowiem niezbędną wiedzę, doświadczenie oraz sprzęt, które gwarantują wysoką jakość naszych usług.