Korzystanie z witryny Turbo-centrum.com.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki.

Co warto wiedzieć na temat turbosprężarki?

Opublikowano w Aktualności

REGENERACJA TURBO BEZ WYCHODZENIA Z DOMU. Darmowy odbiór i dostawa turbosprężarek przeznaczonych do regeneracji z dowolnego adresu w Polsce. Tel. 782 088 374.

 

W dzisiejszym świecie turbosprężarki znaleźć możemy w prawie każdym silniku diesla, a także sporej części jednostek benzynowych. Mimo to wiedza na temat tego rozwiązania technicznego nie jest powszechna i często skażona różnego rodzaju mitami. Jest to o tyle problematyczne, że brak świadomości na temat zasad działania i eksploatacji motorów z doładowaniem przekłada się na ich większą awaryjność. Co więc musisz wiedzieć, jeśli Twój samochód posiada turbinę?

Jak zbudowana jest turbosprężarka?

Wbrew powszechnemu przekonaniu, turbosprężarki nie są wcale szczególnie skomplikowanymi urządzeniami. Jak sama nazwa wskazuje, składają się one z dwóch głównych części – turbiny oraz sprężarki (zwanej też kompresorem). Kluczowym ich elementem są z kolei połączone wspólnym wałem wirniki. Całość jest oczywiście szczelnie obudowana i wyposażona w kanaliki olejowe, odpowiedzialne za odpowiednie smarowanie całego układu oraz odprowadzenie ciepła. Zasadę działania turbosprężarki można opisać w trzech krokach:

  1. Spaliny z silnika trafiają do turbiny i rozpędzają jej wirnik.
  2. Obracający się wirnik turbiny automatycznie wprawia w ruch wirnik sprężarki, który umieszczony jest w kanale doprowadzającym powietrze do silnika.
  3. Ruch wirnika sprężarki podnosi ciśnienie podawanego do silnika powietrza.

Większa ilość podawanego powietrza pozwala z kolei na wtrysk większej ilości paliwa do cylindrów. To z kolei pozwala na znaczne zwiększenie mocy silnika przy zachowaniu takiej samej jego pojemności. W tym miejscu warto też dodać, że obecnie stosowanych jest szereg udoskonaleń technicznych, które pozwalają na uzyskanie jeszcze lepszych efektów pracy turbo. Wśród nich trzeba wymienić chociażby intercooler, który schładza sprężone powietrze, oraz system zmiennej geometrii łopatek, pozwalający na zmniejszenie zjawiska tzw. turbodziury.

Turbo – regeneracja

Stosunkowo niewielkie skomplikowanie turbosprężarek sprawia, że elementy te są stosunkowo bardzo wytrzymałe. Jest to szczególnie ciekawe, jeśli zwróci się uwagę, na warunki ich pracy. Temperatura spalin silników diesla wynosi bowiem około 700 stopni Celsjusza, a w przypadku jednostek benzynowych osiąga nawet 1000. Z kolei prędkość wirników może osiągnąć ponad 200 tysięcy obrotów na minutę. Tak ciężko pracujący układ potrafi jednak wytrzymać od 150 do nawet 300 tysięcy kilometrów. Niestety jednak żywot każdego turbo jest ograniczony, a niewłaściwa eksploatacja potrafi znacznie skrócić czas bezawaryjnej jazdy. W przypadku uszkodzenia niekoniecznie potrzebna jest jednak od razu jego wymiana – często wystarczy regeneracja. Polega ona na przywróceniu pełnej sprawności tego elementu, a sam proces składa się z następujących kroków:

  • demontaż turbosprężarki i ocena jej stanu
  • rozÅ‚ożenie jej na części i czyszczenie
  • wymiana uszkodzonych lub zużytych elementów (wirniki, Å‚ożyska, uszczelnienia)
  • ponowne zÅ‚ożenie caÅ‚oÅ›ci, wyważenie wirników i sprawdzenie szczelnoÅ›ci
  • sprawdzenie dziaÅ‚ania i sterowania gotowego turbo

Trzeba jednak podkreślić, że nie zawsze regeneracja turbosprężarki jest możliwa. W przypadku bardzo poważnych uszkodzeń koszt wymiany części może bowiem być zbliżony do zakupu nowego urządzenia. Warto przy tym też dodać, by zawsze korzystać z usług renomowanych serwisów turbin, które mają wiedzę i możliwości techniczne w tym zakresie.

Co zrobić, aby uniknąć naprawy turbiny?

Jak już jednak wspomnieliśmy, olbrzymi wpływ na żywotność turbo ma sposób użytkowania samochodu. Przyczyny przedwczesnego jej uszkodzenia mogą mieć różne podłoże.

  1. Wady produkcyjne – wynikające z nieprawidłowego zaprojektowania turbosprężarki, użycia kiepskiej jakości elementów lub też pojawienia się wad fabrycznych.
  2. Nieprawidłowy serwis samochodu z turbo – użycie oleju o nieprawidłowych parametrach oraz jego nieterminowe wymiany, zaniedbywanie wymiany innych filtrów, części i płynów eksploatacyjnych, brak reakcji na objawy awarii różnych elementów silnika.
  3. Nieprawidłowa eksploatacja – jazda na niedogrzanym silniku, używanie pełni mocy od razu po uruchomieniu, gaszenie motoru natychmiast po intensywnym użyciu.

Oczywiście w pierwszym przypadku uniknięcie problemów jest praktycznie niemożliwe. Co najwyżej możemy nie kupować pojazdów z wadliwymi silnikami i turbinami. Jednak zarówno druga, jak i trzecia grupa przyczyn awarii jest praktycznie w stu procentach zależna od użytkownika. Warto o tym pamiętać, by maksymalnie odsunąć w czasie czas naprawy czy regeneracji turbosprężarki. A jeśli problem już wystąpił, to zapraszamy do naszego serwisu turbin Turbo-centrum.com.pl. Gwarantujemy, że zrobimy to profesjonalnie!

Komentarze

comments8

Rekomendacje

small24